سایت معتبر KPMG که چشم اندازها، ارزشها و مهارتهای سازمانها را شناسایی و رصد می کند، در مقاله ای بر اساس روندهای جهانی، به بررسی و پیش بینی 10 مهارت برتر سال 2020 پرداخته است که این مهارتها به ترتیب به این شرحند:
- حل مسایل پیچیده
- تفکر نقادانه
- خلاقیت
- مدیریت انسانی
- تعامل با دیگران
- هوش عاطفی
- قضاوت و تصمیم
- خدمت رسانی
- مذاکره
- انعطاف شناختی
بر این اساس دو نکته قابل ذکر است:
· نخست اینکه همانطور که مشاهده می کنید مهارتهایی که به حل مساله بازمی گردند (مانند حل مسایل پیچیده، خلاقیت، تفکر نقادانه، قضاوت و تصمیم و ...) و همچنین مهارتهای ارتباطی و تعاملی (مانند مدیریت انسانی، مذاکره، تعامل با دیگران و ...) مثل همیشه لیست برترین مهارتها قرار دارند.
· دوم اینکه با مقایسه مهارتهای برتر سال 2020 با سال 2015 در می یابیم که مهارتهای حل مساله حتی مهمتر از مهارتهای ارتباطی و تعاملی ارزیابی می شوند. به عنوان نمونه تفکر نقادانه، خلاقیت، قضاوت و تصمیم و ... رتبه بالاتری را کسب کرده اند و انعطاف شناختی جای گوش دادن فعال را در لیست گرفته است.