Your Unique Child

امروزه درباره رشد فیزیکی و روانی کودکان داده های فراوانی وجود دارد: کتابهای خوب، کانالهایی در شبکه های اجتماعی، مجلات معتبر و .... والدین دغدغه مند امروز این داده ها را دریافت می کنند و بی شک با فرزندان خود مقایسه می کنند. اما آنچه باید بدانیم این است که اگر چه مراحل کلی رشد در کودکان یکسان است، ولی هر کودک رفتار و شخصیت یکتایی دارد که پدر و مادر باید آنها را بشناسند.

پیشنهاد می کنم برای تعامل بهتر با فرزند بی همتایتان نکات زیر را بکار گیرید:

 

- مشاهده کلید شناخت است. یکی از ساده ترین و موثرترین روشها برای شناخت شخصیت کودک، مشاده او در حال بازی، غذا خوردن، نقاشی کشیدن و .. است.

Observation


- با فرزند خود دوست باشید و سعی کنید محیطی بسازید که در آن کودک حس نکند او در یک طرف و والد در طرف دیگر قرار گرفته است.

Being Friend


- یک زمان اختصاصی و باکیفیت برای هر کودک خود داشته باشید. با این کار کودک احساس می کند برایش اهمیت و ارزش قایلید.

Spend Time


- مسئولیت پذیری را به کودک خود بیاموزید و او را در این راه تشویق کنید. این کار به رشد خودپنداره مثبت کودک کمک می کند.

Responsibility


- کودک را در برخی از تصمیمات خانوادگی سهیم کنید و نظر او را جویا شوید. وقتی کودک نظرش را بیان کرد، به دلایل پشت نظر او گوش کنید و درباره آنها فکر کنید. با این کار شما قدرت تصمیمگیری را بالا می برید.

Family Decisions


- روی قول خود بایستید که مستلزم این است که در زمان قول دادن به اندازه کافی فکر کنید. پایبندی به قول باعث می شود کودک صداقت را فراگرفته و احساس امنیت نماید.

Keep Promise


- به کودک خود آزادی عمل دهید و خود را بیش از حد درگیر مسایل او نکنید. آنجا که امکان دارد اجازه دهید کودک اشتباه کند و از این اشتباه درس بگیرد. این کار به استقلال کودک کمک می کند.

Give Space


- بگذارید کودک دنیای کودکی خود را داشته باشد و انتظارات بالاتر از سنش نداشته باشید.

Kid Be Kid


- ترسهای کودکانتان را درک کنید. آنچه کودکان می بینند، با بزرگسالان متفاوت است. فضایی فراهم کنید که فرزندتان درباره ترسهایش با شما صحبت کتد.

Understand Fears


- بازیهای مشارکتی خلاقانه کشف کنید و با فرزندتان به بازی بپردازید.

Creative Activity


منبع: +